Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kokaninie
Logopedia
„Poranek w gospodarstwie”
-muzyka (R. Schumann: „Marzenie”) - "Wesoła gimnastyka buzi i języka " G. Wójtowicz
Cele:
- przygotowanie narządów mowy do wykonywania złożonych ruchów artykulacyjnych,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i naśladowania odgłosów zwierząt.
Opis zabawy:
Na wsi, w gospodarstwie wszyscy wstają bardzo wcześnie, ale najwcześniej budzą się zwierzęta.
Dzieci:
Jest wcześnie rano. Wszystkie zwierzęta jeszcze śpią. |
- naśladują odgłosy chrapania |
Kury z kogutem śpią w kurniku na grzędzie. |
- dotykają czubkiem języka korony dolnych zębów |
Koń w stajni, a krowa w oborze. |
- wypychają prawy, a następnie lewy policzek |
Piesek śpi w budzie, |
- wypychają górną wargę |
a świnki w chlewiku. |
- wypychają dolną wargę |
Pierwszy obudził się kogut, |
- wysuwają do przodu język |
rozejrzał się, |
- przesuwają język od prawej do lewej strony |
wskoczył na płot i głośno zapiał. |
- naśladują pianie koguta: KUKURYKU |
Obudził się piesek, zaszczekał głośno. |
- naśladują szczekanie psa: HAU, HAU, HAU |
Obiegł całe podwórko wkoło, |
- oblizują dolną i górną wargę |
aż się zmęczył i dyszy. |
- wysuwają język na brodę i głośno oddychają |
Powoli, przeciągając się wyszedł kotek. |
- wyginają w buzi grzbiet języka |
Zamiauczał, |
- naśladując kotka miauczą: MIAU, MIAU, MIAU |
wypił mleko z miseczki. |
- naśladują picie mleka przez kota |
Świnki w chlewiku zakwiczały, potrącając ryjkiem drzwi. |
- naśladując świnkę kwiczą: KWI, KWI, KWI |
Krowa głośno zaryczała, |
- muczą: MUUU, MUUU, MUUU |
a koń zarżał, żeby pokazać, że już nie śpi. |
- naśladują głos konia: IHA, IHA, IHA |
A my co mówimy rano, kiedy się obudzimy? |
- mówią: DZIEŃ DOBRY |