Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kokaninie
Jak i gdzie diagnozować koncentracje uwagi - praktyczne wskazówki
W mojej pracy spotykałam się z sytuacją gdy rodzic nie wiedział, że zaburzenia koncentracji uwagi można a wręcz należy diagnozować . Jednocześnie rodzic chciał dowiedzieć się, czy jego dziecko ma problem z koncentracją uwagi, ale nie wiedział do kogo i gdzie ma się udać . Jeśli ta sytuacja dotyczy Państwa pociech zachęcam do zapoznania się z praktycznymi wskazówkami poniżej.
Zaburzenia koncentracji uwagi (ADD) to zjawisko występujące u coraz większej liczby dzieci, młodzieży, ale również dorosłych. Cechą charakterystyczną jest brak umiejętności lub bardzo duża trudność w utrzymaniu skupienia podczas myślenia lub działania .
Zdarza się tak , że coś nas niepokoi w zachowaniu naszego dziecka. Zwracamy uwagę na to , że dziecko ciągle o czymś zapomina, albo sprawia wrażenie, że nie słyszy tego, co się do niego mówi, lub jest bardzo chaotyczne i niezorganizowane. To tylko kilka przykładów. Lista jest długa.
Zaburzenia koncentracji uwagi to nie to samo, co zaburzenia hiperkinetyczne, czyli nadpobudliwość psychoruchowa (potocznie ADHD). Może być też tak, że dziecko, które jest bardzo spokojne, sprawiające wręcz wrażenie „nieobecnego” również ma zaburzenia koncentracji uwagi.
Pragniemy mu pomóc lecz często nie wiemy jak. Dlatego przygotowałam dla Państwa przewodnik w kilku krokach jak i gdzie szukać pomocy w naszym regionie:
KROK 1
Proszę się udać z dzieckiem do lekarza rodzinnego, lekarza pediatry lub innego lekarza specjalisty. Należy dokładnie opowiedzieć co nas niepokoi w rozwoju dziecka. Należy zaznaczyć, że chcemy udać się z dzieckiem na diagnozę do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Lekarz wypełnia zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, które jest niezbędne do tego, aby przejść do kolejnego kroku.
KROK 2
Należy zgłosić dziecko na diagnozę do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Jeśli chcemy za darmo, idziemy do publicznej placówki (w tym przypadku obowiązuje rejonizacja – każde przedszkole lub szkoła muszą być pod opieką wybranej Poradni ( w naszym przypadku Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Opatówku).
https://poradnia.powiat.kalisz.pl/
https://ppp1kalisz.pl/strona/kontakt
Można udać się też do Niepublicznej Poradni (wtedy rejonizacja nie ma żadnego znaczenia).
https://www.poradniaostrow.com.pl/niepubliczna-poradnia-psychologiczno-pedagogiczna
Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. W Publicznej Poradni nic nie płacimy, ale (zazwyczaj) trzeba czekać (czasem nawet kilka miesięcy). W Niepublicznej termin można ustalić bardzo szybko (ok. 2 tygodnie od zgłoszenia), ale trzeba zapłacić.
Która opcja lepsza? Cóż… Nie można nikomu żadnej narzucić. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że każdy tydzień odwlekania w czasie to duża strata dla dziecka. Widzę, że coraz więcej rodziców decyduje się na szybką diagnozę za którą trzeba płacić, ale dzięki temu mogą od razu przejść do działania. Pamiętajcie, że w przypadku małych dzieci każdy miesiąc jest na wagę złota.
U dzieci w wieku 0-7 lat można ubiegać się o terapię Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka .Terapia jest całkowicie BEZPŁATNA. Dlatego polecam rodzicom jak najszybsze przeprowadzenie i uzyskanie wyników diagnozy, żeby dziecko miało możliwość jak najdłużej uczestniczyć w darmowej terapii. Z ekonomicznego punktu widzenia lepiej jest zapłacić za diagnozę i mieć możliwość przystąpienia do terapii np. 3 miesiące wcześniej niż czekać na dłuższy termin.
JEŚLI DECYDUJĄ SIĘ PAŃSTWO NA PŁATNĄ DIAGNOZĘ W NIEPUBLICZNEJ PLACÓWCE, WYNIKI NALEŻY DOSTARCZYĆ DO PUBLICZNEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PONIEWAŻ TYLKO PUBLICZNE PLACÓWKI MAJĄ PRAWO DO PRZYZNAWANIA DZIECKU OPINII O POTRZEBIE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU.
KROK 3
Należy udać się z dzieckiem na diagnozę psychologiczno-pedagogiczną. Są to dwa odrębne spotkania, każde z nich trwa ok 1,5 godziny. Psycholog przeprowadza rozmowę z rodzicami na podstawie której uzyskuje wiele istotnych informacji o dziecku (w tym miejscu zaznaczę że bardzo ważne jest, żeby udzielać prawdziwych i dokładnych odpowiedzi), ocenia potencjał intelektualny (test inteligencji) oraz to jak dziecko radzi sobie z emocjami. Pedagog weryfikuje jak dziecko radzi sobie przy wykonywaniu różnych zadań, zwracając szczególną uwagę na koncentrację, pamięć, uwagę, spostrzeganie, myślenie. Do przeprowadzenia diagnozy używa się standaryzowanych testów (czyli takich, które są sprawdzone i dopuszczone do użytku oraz pozwalają na uzyskanie maksymalnie rzetelnych wyników).
KROK 4
W wyznaczonym czasie należy zgłosić się po odbiór wyników diagnozy – w tym dokumencie znajdą Państwo wszystkie wnioski z przeprowadzonych badań, oraz wskazania do dalszego działania. Zazwyczaj jest tak, że dziecko zostaje objęte pomocą terapeutyczną, która może być realizowana w przedszkolu, szkole (pod warunkiem, że są tam zatrudnieni specjaliści posiadający uprawnienia do prowadzenia terapii), albo w dowolnej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Poniżej podaję namiary na bezpłatną poradnię zdrowia psychicznego:
http://www.multimed24.pl/poradnia-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-mlodziezy-kalisz.html